Hírek

Elérhetőségek

Hagyatéki eljárás

Ügyleírás: Hagyatéki leltár felvétele

 

Szükséges okiratok

 

A hagyatéki leltár elkészítéséhez az alábbi iratok szükségesek:

1. az Ön személyazonosításra alkalmas irata, 

2. halotti anyakönyvi kivonat (fénymásolatban is megfelel),

3. öröklésre jogosultak adatai (nyomtatvány mellékelve),

4. ingatlan tulajdon esetén az ingatlan helyrajzi száma vagy pontos címe,

5. gépjármű tulajdonjog esetében forgalmi engedély (hitel-, lízing esetén a szerződés),

6. takarékbetétkönyv, gépkocsi nyereménybetétkönyv,

7. lakossági folyószámla, bankszámla, deviza számla, értékpapír számla, kincstári takarékjegy esetében számlakivonat, 

8. ki nem fizetett nyugellátás esetén nyugdíjszelvény,

9. fel nem vett járandóság esetén (táppénz, munkabér stb.) igazolás,

10. belföldi cégjegyzékbe bejegyzett gazdasági társaságban, illetve szövetkezetben fennálló tagi (részvényesi) részesedés esetén a társasági szerződés fénymásolata,

11. végrendelet, öröklési-, tartási-, életjáradéki szerződés esetén annak fény-

másolata

12. ha az örökhagyó halálakor közjegyző, ügyvéd, önálló bírósági végrehajtó, igazságügyi szakértő, gyám vagy gondnok volt, azoknak a vagyontárgyaknak, iratoknak a jegyzéket, amelyek az örökhagyó – e tevékenységével kapcsolatosak (Hetv. 28. § (1) bekezdés).

 

A hagyatéki eljárás általában hivatalból indul, de az eljárást az is kezdeményezheti, akinek az eljárás megindításához érdeke fűződik.

 

Az eljárás során a halottvizsgálati bizonyítványban feltüntetett hozzátartozót idézzük, melyben felkérjük, hogy az alábbi iratokat hozza magával:

- megjelenése alkalmával nevezze meg annak a településnek a nevét, ahol az ingatlan fekszik, továbbá adja meg az ingatlan fekvését (belterület, külterület, zártkert) és az ingatlan pontos helyrajzi számát, mely alapján hivatalunkban lehetőség van a jegyzői hatáskörbe tartozó hagyatéki eljáráshoz felhasználandó elektronikusan szolgáltatott nem hiteles tulajdoni lap másolat díjmentes lekérdezésére.

 

A fenti információk hiányában az ingatlan adatait nem tudjuk lekérdezni, így az  ingatlant/ingatlanokat a hagyatéki leltárban sem tudjuk megfelelően rögzíteni.

 

Ügyintézés határideje és díja

A hagyatéki leltárt a jegyző a vagyonról való tudomásszerzést követően 30 napon belül elkészíti. A hagyatéki eljárás illetékmentes.

 

Az alkalmazott jogszabályok

- 2010. évi XXXVIII. törvény a hagyatéki eljárásról
- 29/2010. (XII.31.) KIM rendelet a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről
- az általános közigazgatási rendtartásról szóló (Ákr..) szóló 2016. évi CL. tv 

Egyéb fontos tudnivalók

 

A halálesetről a hagyatéki ügyintéző hivatalból értesül a halottvizsgálati bizonyítvány egy példányával.

Tájékoztatom, amennyiben a fentiekben felsorolt iratok, adatok rendelkezésre állnak, úgy a leltár felvétele céljából legyen szíves ügyfélfogadási időben felkeresni hatóságomat.

 

A Hetv. 20. §-a alapján a hagyatékot leltározni kell, ha a hagyatékban 

- belföldön fekvő ingatlan van, 

- belföldi cégjegyzékbe bejegyzett gazdasági társaságban, illetve szövetkezetben fennálló tagi (részvényesi) részesedés van,

- lajstromozott vagyontárgy van (pl.: hajó, repülő),

- az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 16. § (1) bekezdésének d.) pontjában megállapított öröklési illetékmentes értéket meghaladó értékű ingó vagyon van, vagy 

- a jegyző vagy a közjegyző rendelkezésére álló adatok alapján valószínű, hogy a bejelentett hagyatéki tartozások meghaladják a hagyaték értékét a hagyatékot akkor is leltározni kell, ha az örökhagyó végintézkedésével alapítvány létesítését rendelte.

 

A Hetv. 26. § (2) bekezdése alapján „a leltárba felvett ingóság értékének feltüntetése előtt az öröklésben érdekeltek arra – az érték meghatározását megkönnyítő adatok közlésével, a tárgy általuk becsült értékének megjelölésével – nyilatkozatot tehetnek.”

 

A hagyatéki leltárt az ügyintéző az ügyfél által becsatolt okiratok, adatok alapján készíti el, ingatlan vagyon esetén az adó- és érték-bizonyítvány beszerzéséről hivatalból intézkedik.

 

A hagyatéki leltárat az eljárás végén a hagyatéki tárgyalás lefolytatására illetékes közjegyzőhöz továbbítjuk.

 

Felhívom a figyelmét, hogy:

az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 6.§ (6) bekezdése szerint: „Az érintett kérelmére, kezdeményezésére indult bírósági vagy hatósági eljárásban az eljárás lefolytatásához szükséges személyes adatok tekintetében, az érintett kérelmére indult más ügyben az általa megadott személyes adatok tekintetében az érintett hozzájárulását vélelmezni kell.“

A hatáskörrel rendelkező szerv megnevezése az adott ügy tekintetében:

Döröske Község Jegyzője

 

Az eljáró szerv illetékességi területe az adott ügy tekintetében:

Döröske község illetékességi területe

 

Az önkormányzat elérhetősége:

 

Ügyfélfogadás helye: 9913 Szarvaskend, Fő u. 66.

Ügyfélfogadás időpontjai: Hétfő: 8.30-15.00; Kedd: 8.30-15.00; Szerda: 8.30-15.00

Péntek: 8.30-11.00

E-mail cím: jegyzo@szarvaskend.hu

 

Honlap cím: https://doroske.asp.lgov.hu

Telefonszám: +36 94 530-010

 

Döröske Községi Önkormányzat Hivatali Kapu elérhetősége:

HIVATAL RÖVID NEVE: DKEONK;

HIVATAL TELJES NEVE: Döröske Községi Önkormányzat;

KRID: 445140769